Romantik, Caring, Sentimental Value, Sehati Sejiwa, Fantastik:SemuanyaHanyalah Plastik
Melibatkan diri dalam perhubungan erat yakni dunia percintaan yang lebihke arah nilai-nilai di atas semuanya adalah plastik atau tiada
pengertian cinta hakiki sebenarnya. Cinta di atas lebih ke arah kepada
rangsangan nafsu yang disalah erti kerana perhubungan persahabatan yangrapat dan terbuai oleh dodoian perasaan.
Sebab hakikat percintaan yang di benarkan oleh Islam ialah asas daya
tarikan kepada kewarakan seseorang yang menjadi tarikan kepada cinta
yang bersyariatkan islam.
Kebanyakan persahabatan yang lebih bermotifkan memikat sememangnya lebihke arah sentimental value yakni lebih kepada pemberian hadiah tidak kiraapa jua barangnya. Jika tidak berminat masakan nak mengorbankan wangkepada seseorang. Romantik pada dasarnya adalah bukan satu prinsip didalam Islam. Oleh itu, bagaimanakah akan wujudnya hubungan romantik
sekiranya mereka tidak berhubungan atas alasan kalau hanyalah melalui asas pendekatan Islam ?
Cinta di dalam Islam sebenarnya tiada hubungan romantik atau caring atas alasan jika benar pencinta pencinta yang memahami corak Islam lebih ke arah menulis peringatan ,peringatan Allah yang senantiasa takutkan kemurkaan Allah di dalam konteks cara perhubungan walaupun mungkin tidakpernah berdating. Malah orang yang bercinta di dalam bentuk syariat Islam takut untuk berhubungan secara menulis kerana was was dengan keupayaan menahan bentuk luahan hati yang akan menimbulkan zina hati.
Malah orang yang benar benar beriman takut untuk berhubungan melalui telefon atau kaedah bercakap yang penuh lemah lembut dalam bentuk hubungan lain seperti chat kerana biasanya kekerapan hubungan percakapan lebih ke arah tidak tertapis dan bisa menggoda keimanan dengan rasa rindu dengan suara dan gurauan sehingga akhirnya membuat tautan rasa cinta asmara dana bermula kecuali bagi mereka yang benar-benar tidak ada masalah hati, itu pun boleh menjadi satu bentuk perhubungan awalan jika tidak disekat. Semakin kerap berhubung akan menjadikan semakin rapat perhubungan dan akhirnya tanpa mengimbangkan kewarasan akal dan lebih mementingkan perasaan dan nafsu akhirnya menjerumus kepada kefahaman
itulah cinta yang sebenarnya.
Kerana atas dasar apa rasa rindu yang amat sangat? Sedangkan hakikat rindu yang sebenar ialah rindukan Allah. Orang yang beriman dapat menangkis ketahanan rindu apabila asas cinta benar benar berlandaskan iman. Bukankah di dalam Islam sendiri sudah menggaris pandu corak meminang wanita, tetapi anak-anak muda
dewasa ini lebih suka kepada bercinta dan mencari cinta serta mencari masalah di dalam konteks perhubungan cinta yang mana akhirnya akan terjebak di dalam lautan cinta yang memabukkan.
Cinta berasaskan Islam ialah cintakan kebaikan, keimanan dan keutuhan pendirian kerana ia adalah asas kepada tiang pengukuhan iman di hari depan. Malah cinta di dalam Islam lebih ke arah rasa hormat, malu dengan kewarakan responden kerana itulah cinta hakiki yang tidak boleh dijual beli.
Malah malu untuk berkata-kata di sebalik kata-kata yang tidak
sepatutnya. Apabila individu itu benar-benar mencintai seseorang itu
atas sifat-sifat di dalam diri respondennya, ia lebih ke arah sifat
mengkagumi untuk memilikinya tanpa syak dan was was akan kebaikan,
keimanannya dan keutuhan pendirian responden. Jika ia benar-benar
memahami konteks iman di dalam percintaan yang terbina di dalam dirinya, daya tarikan ke arah cabaran cabaran cinta luaran murahan yang mendatang tidak bisa menembusinya. Maka tidak ada dua tiga ke atau empat sikap jatuh cinta di dalam satu masa.
Malah, masalah samada sayang atau tidak sayang tidak timbul kerana asas cinta sebenar ialah keupayaan untuk sama sama menggembeling meningkatkan iman andaikata terbina ikatan yang di akhiri ukhwah di dalam percintaan iaitu ikatan rumahtangga. Cinta berasaskan Islam dan syariat lebih ke arah memupuk ukhwah islamiyah di dalam pemantapan jasmani dan rohani. Itulah cinta yang sebenar di dalam Islam. Bukan seperti sebahagian dari anak-anak muda yang tidak memahami konteks percintaan hakiki yang mana terlalu mudah jatuh cinta dengan hanya sekali pandang, dan juga dengan hanya tautan kata -kata.
Sememangnya tidak dinafikan kuasa cinta benar-benar dapat menguasai respondennya. Ada yang berubah sikap dengan rangsangan cinta. Sebagai contoh ada yang semakin beriman, semakin baik dan semakin terdidik kerana nasihat dan peringatan oleh orang yang dicintainya. Tetapi adakah rangsangan itu akan terus berkekalan andaikata cinta berpaling arah atau tidak menjadi. Inilah yang dibimbangi kerana rangsangan cinta murahan hanya satu kepura-puraan yang tidak berkekalan atas asas tujuan untuk memikat hati. Ada yang jadi baik dan bercakap yang baik-baik di depan orang yang dicintainya. Maklumlah orang yang dicintai itu seorang yang
beriman. Tetapi bila bercakap dengan kawan-kawan lain mulalah membebel entah apaapa kerana tiada asas malu.
Sebab itu di dalam konteks perhubungan cinta sesama Islam, jika ingin
memulakan ikatan cinta itu berasaskan cinta yang penuh didikan iman,
perhatikan muamalat responden agar tidak tersalah jatuh di dalam jerat
percintaan yang tidak patut. Sebab ia lebih ke arah mengheret masalah
baru. Mungkin akan menjatuhkan ke lembah hina seperti yang terjadi di
dalam kes Nur Aisyah Bukhari. Semuanya bermula dari kesilapan Nur Aisyah sendiri yakni tidak memerhati, memikir baik-baik dan memutuskan apa yang di cintainya itu layak atau tidak untuk dicintai. Sungguhpun di katakana Nur Aisyah sudah terdidik sebelum ini, akan tetapi iman yang sebenarnya ialah dari asas pendekatan dirinya sendiri. Ilmu yang dipelajarinya sekiranya tidak diamalkan akan menjadi perosak di dalam dirinya makaitulah yang berlaku di dalam diri Nur
Begitu juga dengan anak-anak muda kita bila mana seorang pemuda
menyampaikan hasrat cintanya, jangan mudah terusik hati. Perhatikan
agamanya, kebaikannya dan segalanya sejak dia belum mengenali kita.
Maksudnya ialah sifat asalnya dan muamalat asalnya, kerana jika kita
mudah membenarkan hati dilalui, ia hanya akan membuka peluang kepada kearah ketidak fahaman konsep cinta berasaskan islam. Uji mereka dulu dengan corak akhlak dan pergaulan iaitu jangan membenarkan kita dirapati akan perasaan mereka agar menimbulkan keraguan dan was-was yang kita tidak menerima cinta mereka. Ini tidak, anak-anak gadis dan pemuda suka melayan dan melayan dan akhirnya terbuai kata-kata asmara yang terbina sendiri dan menimbulkan kerosakan hati di dalam hati mereka sendiri.
Biarlah dikatakan diri kita ego tetapi ego untuk kebaikan iaitu menjaga
diri untuk mengimbangi antara kewarasan akal dan iman yang akan menjadi benteng dan senjata melumpuhkan pihak lawan.
Benarkah begitu? Sebab bagi perempuan mahupun lelaki yang beriman
mempunyai sifat sifat yang konkrit di dalam pendirian mahupun akhlak.
Bukankah akhlak yang cantik terbina dari didikan hati nurani iman yang
cantik?
Bagi yang memahami dan mengerti apa itu iman, dia tidak ragu-ragu untuk terus memiliki perempuan itu dengan jalan terbaik iaitu apa? Tentulah sekali dengan meminang wanita ini. Sebab wanita ini bukan calang-calang imannya. Tentulah terfikir di hati mereka "Akulah yang paling bertuah andaikata aku berupaya memiliki wanita yang paling payah untuk dikuasai kerana apabila diberinya cintanya pada aku, akulah orang yang paling agung dan terhormat di atas pemberiannya itu dengan cara yang diizin dan dihalalkan oleh Islam dan Allah Ta`ala"
Oleh itu, kata-kata bidalan "Berkawan biar beribu bercinta biar satu"
tidak begitu tepat di dalam konteks Islam dan patut ditambah "Bercinta
biarlah untuk teman di akhirat yang dihalalkan oleh Islam" disebabkan
faktor-faktor semua panahan cinta di atas konsep berkawan adalah tidak tepat dan bercanggah di dalam konteks perhubungan di dalam Islam kerana ia hanya boleh menjatuhkan ke arah perhubungan dalam suasana fitnah.
Akhir kalam, hanya Jauhari sahaja yang mengenal Manikamnya yakni hanyaorang-orang yang beriman akan menghargai dan mengagungi keimanan orangyang patut dicintainya kerana hanya orang yang baik-baik sahaja yanginginkan sesuatu yang baik. Di situ sudah menampakkan penilaiannya dimana jodoh yang baik adalah untuk orang yang baik dan begitulahsebaliknya. Kerana orang yang tidak baik tidak menyanggupi untuk hidupbersama dengan orang yang baik kecuali dalam dirinya itu adalahmempunyai zat yang baik juga.
Berkata Imam Nawawi:
"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agamadalam dirimu, hilanglah cintaku padamu"
No comments:
Post a Comment