Followers hananmusleemah

Thursday, March 10, 2011

allah sedang menguji.....

Bismillahirahmannirahim...dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang...

wahai ayu,bersangka baik dengan allah,
wahai ayu,jangan putus asa...
wahai ayu,tetapkan hati dengan ketentuan allah...
wahai ayu,allah sedang merancangkan sesuatu yang terbaik untuk kamu ayu...
wahai ayu,jangan bersedih setiap apa yang terjadi...
wahai ayu,biarpun seribu orang yang menghalang,janji allah tetap janji allah,allah pegang hati manusia ayu....
wahai ayu,jangan berhenti berharap pada allah ayu...
wahai ayu, allah uji tanda allah sayang ayu...

BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,
BERSABAR,

LA TAHZAN AYU....TERDAPAT KEJAYAAN PD ORANG YANG SABAR AYU....




Apabila kita asyik termenung

memikirkan nasib diri di sini...

merenung jauh mereka di sana 
hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
namun, kita masih tak sedar tentang hakikat 
erti kebahagiaan yang sebenarnya...



Ramai orang...

tersalah sangka tentang maksud 
ketenangan dalam hidupnya
selalu orang mengaitkan ketenangan itu
dengan faktor harta...
dengan faktor kekayaan...
Walaupun itu boleh jadi penyumbang
tetapi itu bukan segala-galanya



Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar

tidur di atas katil yang empuk
tetapi dia tidak lebih enak ataupun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk
kadang-kadang dia lebih lena dari kita



Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat

lauk-pauk yang bagus
tetapi lidahnya tidak enak
lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan
satu dua mata lauk...
tetapi dia lebih sedap dan selesa makannya
Kata Hamka: "lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat"



Semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar 

ada makanan yang sedap
tentulah hidupnya bahagia dan tenang
Belum tentu!



[Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah]



Jika Allah hendak memnberikan kebahagiaan kepada seseorang

Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah uruskan urusan kita
dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita
walaupun sekelip mata
dunia boleh berbuat apa-apa
tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah
Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas
kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah



Apa yang orang rasa rugi

Allah akan berikan keuntungan yang mana
jalan-jalan manusia tak sangka
tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan



[Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...]



Tuan-tuan tengoklah dunia ni

kadang-kadang tuan-tuan
manusia dia hilang suatu benda ini daripada dunia
kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya
saya nak sebut tuan-tuan
berapa banyak dalam hidup tuan-tuan telah melalui keperitan hidup?
Cuba ingat!
Ketika kita kena keperitan,
kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik



Ketika kita ditimpa musibah tertentu

Kita kata: "habislah aku kali ni"
tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini
Ketika kita kata: "Ya Allah... tolonglah aku,
Ya Allah... tolonglah aku, aku susah ya Allah"
hari ni kita pun telah lupa akan perkataan itu
dan kita lupa kadang-kadang untuk bersyukur
di atas pelbagai ranjang hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya



Orang-orang yang diberitahu kepada mereka

"Nun, orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tindakan kepada kau"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada hang"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada kau"
"Nun, ada orang nak bertindak kepada kau"
Kata Allah: "iman dia tambah"
Bukan kita kata: "pasal apalah Allah benci aku? Apalah dosa aku?"
Tidak, tidak!
Kata Quran: "iman mereka bertambah"
Mereka kata: حسبنا الله ونعم الوكيل"
"Cukuplah bagi kami, Allah...
Dialah sebaik-sebaik tempat diserahkan urusan"
(آل عمران: 173)



[Pengalaman sering mematangkan kita]



Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya

Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal
dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakkal 
Bila hati insan bulat kepada Ya Rabb
إني فَوَّضْتُ هذا الأمر إليك
Ya Allah... aku serahkan urusan ini kepadaMu ya Allah 



[Kita sering lupa, kita masih punya kehidupan di akhirat]



Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat

dia akan merasakan dunia ini sangat kecil 
kehidupan ini sangat luas
Nabi sebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim
Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini
Saya tak tahu manusia paling derita di dalam dunia ini
Allah ambil dia, Allah masukkan dia ke dalam syurga 
Dia dimasukkan, dicelupkan masuk ke dalam syurga
kemudian dia dikeluarkan lalu ditanyanya:
"Wahai fulan, adakah kau pernah rasa derita dalam hidup?"
Dia kata: "tak! Aku tak pernah derita pun dalam hidup ini"
Hanya kerana masuk sekelip mata di dalam syurga, lupa cerita derita
Allah ambil manusia yang paling nikmat dalam dunia ini
Segala yang nikmat, Allah masukkan dia secelup sahaja ke dalam neraka
lalu dikeluarkan dia
"Pernahkah kau merasai nikmat dalam hidup ini?"
Dia kata: "tak! aku tak pernah ada nikmat pun dalam hidup ini"
Hanya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka
Manusia lupa segala kisah nikmat dalam hidupnya



[Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?]



Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru

dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini suatu nikmat yang besar
Satu hamba Allah
yang patah kakinya
yang dia tidak pernah pun sebut
dulu barangkali tak pernah teringat tentang nikmat kaki yang setiap hari dia pijak
Tapi apabila satu hari dia sakit kaki
Dia kata: "Ya Allah... bagilah balik kaki aku, sembuhkanlah balik"
Dia tahu besarnya nikmat kaki, nikmat tangan, nikmat sihat
Kata Hamka: "Yang ada ini sudah harapan kita"
Yang kita ada ini harapan kita
Tetapi insan...
bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada
tetapi jangan lupa yang telah ada



[Bersyukurlah wahai diri ini...]



Sebab itu sebahagian para sarjana menyebut

Syukur kadang kala makamnya lebih tinggi daripada sabar
Ramai orang terpaksa sabar
tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur
Bila dia susah nak kata apa?
"Sabar je la, nak buat apa?"
Tapi untuk jadikan orang yang memiliki harta seperti tuan-tuan
syukur di atas nikmat
اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحد من خلق
فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر
"Ya Allah... apa saja yang aku alami
daripada nikmatMu, daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu
tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan
bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran.
Subhanallah...!



Insan, jika dia nak bersyukur kepada Allah, tak terdaya

وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها : إبراهيم: 34
Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu
Tuan-tuan... bila kita melihat hidup ini secara keseluruhan
kita akan rasa ma syaa Allah hidup ini
apa yang Allah kurniakan kepada kita
lebih dari harapan kita sebenarnya
Kalau tuan-tuan ingat daripada hari tuan-tuan dilahirkan
tempat tuan-tuan dilahirkan
rumah tuan-tuan dilahirkan
sehingga tempat tuan-tuan ada pada hari ini
Ma syaa Allah...!
Tak dapat nak diucapkan berapa kali nak sebut pun tak mampu



[Firman Allah yang bermaksud:]



"Ketika orang-orang yang kafir itu mengeluarkan dia

ketika dia salah seorang dari dua, dia dan Abu Bakar
yakni Nabi dan Abu Bakar
Ketika mereka berada di dalam gua (sewaktu peristiwa hijrah)
Ketika dia berkata kepada sahabatnya
لا تحزن إن الله معنا
"Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"
(التوبة: 40)

.

4 comments:

fuad ansari said...

Wasta'inu bissobri wassolah..

Bersabarlah, Allah sedang menguji hamba-hambaNya kerana Dia ingin mengganjarkan syurgaNya..

Norsha said...

ya...carilah pertolongan dengan sabar dan solat......ujian dan cabaran hidup ini datang dan pergi....tempuhilah dengan tenang dan yakin diri...

hidayu samsudin said...

Tuan Fuad,

terima kasih atas semangat..

kdg kala diri ini lemah dikala diuji sebegini..

adakah ku kuat utk mnghadapi,

berikan ku kekuatan dan ketabahan ya allah...

kakak Norsha...
terima kasih kak,benar kak,semakin kita diuji semakin kita dekat padanya...

Datanglah keyakinan dan ketenangan kpd ku,

Anak Pendang Sekeluarga said...

menahan kesabaran tu merupakan satu perkara yg besar...semoga Allah membalasinya dgn ganjaran...